Patrocinado por

Comitê Gestor da Internet no Brasil       Centro de Pesquisa e Desenvolvimento em Telecomunicações       Keysight Technologies       ROHDE&SCHWARZ

About



30 Aug - 02 Sep 2016 // Santarém-PA, Brazil




The 34th Brazilian Telecommunications and Signal Processing Symposium (SBrT 2016), supported by Brazilian Telecommunications Society and organized by UFPA, UFOPA, UNIFESSPA e IFPA universities, will be held from 30 Aug. - 02 Sep. 2016, in Santarém-PA, Brazil, with the theme "Telecommunications Challenges for Digital Inclusion and Development in the Amazon".

SBrT is the most important Brazilian academic and scientific meeting of telecommunications and signal processing areas. In the event, relevant topics are presented and discussed in order to address the latest developments of the Brazilian research groups. Invited speakers and lecturers have good chances to talk about the state of art in specific topics and discuss, in 2016, the Telecommunications Challenges for Digital Inclusion and Development in the Amazon.

Industry staff, faculty members, government authorities, and people in general are coming from various parts of the Brazil and the world to attend SBrT 2016. Join us to celebrate the vitality of the Brazilian Telecommunications Society seeing the confluence of the Tapajós and Amazon rivers.

Plenaries

August 31 "Bayesian Methods for Sparse Signal Recovery and Compressed Sensing"

Generic placeholder image Dr. Bhaskar D. Rao
Professor
University of California,
San Diego-EUA

September 1 "Addressing Spectrum Scarcity through Optical Wireless Communications"

Generic placeholder image Dr. Mohamed-Slim Alouini
Professor
King Abdullah University of Science and Technology (KAUST),
Thuwal, Saudi Arabia

September 2 "5G and Future Wireless Internet: Challenges and Emerging Technologies"

Generic placeholder image Dr. H. Anthony Chan
Professor
Huawei Technologies, Dallas, USA and Hong Kong Polytechnic University

Invited Talks

01 de Setembro de 2016
"O Futuro do Setor de Radiocomunicações no Brasil"

Generic placeholder image Dr. Agostinho Linhares de Souza Filho
Gerente de Espectro, Órbita e Radiodifusão
ANATEL,
Brasil

02 de Setembro de 2016 "The technique of UWB SAR processing and the unique capabilities of low frequency UWB SAR for remote sensing and surveillance applications"

Generic placeholder image Dr. Mats I. Pettersson
Professor
Blekinge Institute of Technology,
Suécia

Short Courses

Todos os minicursos serão apresentados no dia 30/08/2016.


09h00 – 12h00

Uso de métricas objetivas para avaliação de qualidade de voz com diferentes degradações

Autores: Demóstenes Zegarra Rodríguez (UFLA), Emmanuel Tavares Affonso (UFLA), Rodrigo Dantas Nunes (UFLA), Renata Lopes Rosa (USP), Graça Bressan (USP) e Miguel Arjona Ramírez (USP).

Resumo: Nos serviços de comunicações, a fidelidade dos usuários à fornecedora do serviço está baseada no nível de satisfação que eles experimentam ao utilizar esse serviço. A qualidade do sinal de voz nos serviços de telecomunicações é de grande relevância para os usuários, pois esta influência na satisfação deles. Nas redes de comunicações, o sinal de voz pode ser degradado por diversos fatores, como por exemplo, perda de pacotes no canal de transmissão cabeado, atrasos e variação de atrasos nos equipamentos de comutação, desvanecimento do sinal em enlaces de radiofrequência, problemas no codificador do dispositivo do usuário, entre outros. Assim, a avaliação de qualidade do sinal de voz ajuda a identificar falhas e realizar melhoras nos sistemas de comunicações; para tal propósito, existem métricas objetivas que através de um algoritmo tentam predizer o índice de qualidade do sinal de voz. Nesse contexto, a presente proposta de minicurso tem como objetivo principal apresentar conceitual e experimentalmente os principais métodos e métricas de avaliação de qualidade de voz em diferentes cenários de degradações, como em redes de telecomunicações, sistemas de áudio com defasagem do sinal, inserção computacional de diferentes tipos de ruído. Os resultados serão analisados e observaremos o impacto que cada fator de degradação, para cada cenário utilizado, tem na qualidade global do sinal de voz.


Processamento de Imagens Médicas 2D através da Segmentação para Criação de Modelos 3D Realistas com Alta Definição

Autores: Juliana Borges Ferreira (UFRGS) e Álvaro Augusto Almeida de Salles (UFRGS).

Resumo: Este minicurso tem como objetivo desenvolver modelos tridimensionais realistas heterogêneos que reproduzem fielmente a morfologia dos tecidos humanos. A identificação dos tecidos se faz através do processo de segmentação que é feito pelo software Amira utilizando imagens médicas obtidas através de ressonância magnética (RM)/tomografia computadorizada (TC), etc... Os modelos criados poderão ser utilizados em diversos tipos de simulações. Em aplicações mais exigentes como, por exemplo, análise dos parâmetros dosimétricos da SAR (Specific Absorption Rate) a segmentação requer maior detalhamento para a construção dos modelos. Uma modelagem menos criteriosa poderá levar a erros nas simulações de cálculo da dose de SAR. Os resultados deste minicurso mostram as dificuldades na seleção dos tecidos e os efeitos que tomadas de decisões diferentes no momento da segmentação podem causar, como exemplo disso podemos citar a diferença na dimensão dos tecidos que irá afetar a dosimetria da SAR nos mesmos. Deve-se então haver uma atenção especial no sentido de reduzir o impacto das incertezas devidas a estes fatores.


Wireless Communication Systems Optimization Using Genetic Algorithms

Autores: Rafael Saraiva Campos (CEFET/RJ, UFRJ) e Lisandro Lovisolo (UERJ).

Resumo: This short course focuses on the use of Genetic Algorithm to solve optimization problems in communications. First, the fundamentals of Artificial Intelligence (AI) and machine learning, focusing on evolutionary learning and one of its ramifications – the so called Genetic Algorithms (GA) are presented. Then, one proceeds to apply GA to the optimization of the radio access network (RAN) in cellular networks, considering multiple optimization objectives – such as radio-frequency coverage and traffic capacity maximization, as well as network-based emergency call positioning precision – when defining the location and configuration (output power, number of sectors, antenna azimuths, heights and models, etc.) of new base station transceivers (BTSs) to be deployed. In a second example, GA is used to reduce the search space in database correlation method (DCM) mobile station (MS) positioning in a cellular network. The fundamentals of DCM – also referred to as radio-frequency (RF) fingerprinting – are presented, and field tests in a Global System for Mobile Telecommunications (GSM) network in a dense urban area are used to validate the results.


Cloud Radio Access Network (C-RAN): Tecnologia Emergente para Arquiteturas de Redes Celulares de 5G

Autores: Alex Vidigal Bastos (UFSJ, UFMG) e Diógenes Cecílio da Silva Júnior (UFMG).

Resumo: O estudo das comunicações celulares de 5G é um tema recente de pesquisa que aborda as necessidades de comunicação para os seres humanos e dispositivos muito além de 2020. Diferente das mudanças realizadas nas gerações anteriores, a 5G de redes celulares tem o propósito de ser uma arquitetura de rede mais heterogênea, permitindo uma evolução nos serviços suportados, como por exemplo, transporte eficiente e segurança veicular, controle industrial, aplicações de saúde em tempo real, comunicação máquina com máquina, dentre outros desafios. Nesse cenário, a comunicação se move além da comunicação entre pessoas, incluindo a comunicação entre máquinas, o que gera um impacto fundamental na arquitetura da rede. Antigos problemas se tornam possíveis para serem resolvidos e soluções antigas são substituídas por novas. Surgirão novas oportunidades de negócios e reformulação dos processos industriais existentes. Arquiteturas de Redes Celulares de 5G irão desempenhar um papel importante nessa mudança, uma vez que fornece a base de comunicação para uma melhor integração das partes envolvidas. O principal desafio na concepção da 5G, ao contrário das gerações de comunicações anteriores, é que não será construída para um caso de uso claramente especificado (tal como foi a 4G, que desde o início foi adaptada para dados de pacote de banda larga móvel), mas ao invés disso, é previsto servir uma vasta gama de casos de uso, para os quais os modelos de negócios nem sempre são totalmente abrangentes. O objetivo desse minicurso é apresentar a tecnologia C-RAN (Cloud Radio Access Network), o que inclui o estado da arte, bem como uma visão geral de trabalhos específicos que ilustram as tendências de pesquisa e os principais desafios da área. Algumas das principais perguntas que o texto do minicurso irá responder: Quais os desafios do C-RAN? Quais as tendências? Quais os desafios da área? Quais as oportunidades? Quais as tecnologias emergentes? Quais as oportunidades de negócio? O trabalho proposto possui perfil teórico, no entanto serão também apresentados exemplos e propostas de plataformas e/ou ferramentas de simulação que buscam implementar os modelos teóricos para analisar as diferenças de desempenhos. Em seguida, como forma de apresentar às oportunidades de pesquisa da área, bem como alguns dos principais desafios a serem trabalhados, serão descritos algumas tecnologias emergentes para as redes de 5G e os desafios e oportunidades de pesquisa e negócio nas áreas.


 

14h00 – 17h00

P&D em Tecnologias de Rede para o Monitoramento e Alerta de Desastres Naturais

Autores:Sergio Celaschi (Centro de Tecnologia da Informação - CTI Renato Archer).

Resumo: Este minicurso tem por objetivos: Apresentar e discutir as competências técnicas em Tecnologias de Rede utilizadas na cooperação técnica e científica firmada entre o Centro de Tecnologia da Informação Renato Archer e o Centro de Monitoramento e Alerta de Desastres Naturais – CEMADEN, ambos unidades do MCTI; Disseminar os conhecimentos adquiridos e disponibilizar as competências geradas no seu âmbito; Apresentar e discutir os principais resultados obtidos período 2013 à 2016 quanto ao planejamento, P&D e implantação da rede Nacional de Plataformas Autônomas de Coleta de Dados meteorológicos e ambientais do CEMADEN.


Paradigma de Redes Definidas por Software aplicado a Redes de Sensores Sem Fio e Internet das Coisas

Autores: Bruno Trevizan de Oliveira (USP), Renan Cerqueira Afonso Alves (USP) e Cíntia Borges Margi (USP).

Resumo: Este minicurso irá apresentar uma visão geral sobre o paradigma de Redes Definidas por Software aplicado a Redes de Sensores sem fio e Internet das Coisas. Serão destacados os principais conceitos, desafios e oportunidades, o estado-da-arte e métodos de avaliação usados, bem como este tipo de abordagem se relaciona com a adoção de novos padrões de tecnologias de redes. Também serão abordadas questões práticas associadas a implementação e implantação dessas redes, que serão ilustradas através do projeto e implementação do TinySDN. O minicurso será concluído com uma atividade prática de utilização do TinySDN na ferramenta de simulação/emulação COOJA.


Fundamentos de Radar

Autores: José Cândido Silveira Santos Filho (UNICAMP) e Gustavo Fraidenraich (UNICAMP).

Resumo: Este curso apresenta uma breve introdução aos conceitos e técnicas de processamento digital de sinais empregados nos sistemas modernos de radar, incluindo os seguintes tópicos: modelos de alvo e de interferência, filtro casado, compressão de pulso, processamento Doppler e detecção por limiar.


Técnicas de Estimação de Processamento de Sinais em Alta Resolução e em Arranjos Multidimensionais

Autor: João Paulo C. Lustosa da Costa (UnB, Instituto Fraunhofer de Circuitos Integrados IIS e Universidade Técnica de Ilmenau (TUIL)).

Resumo: aguardando informações a serem enviadas pelo(s) autor(es).


Registration

Sign Up here or go to http://gestao.sbrt.org.br/inscricao/sbrt-2016.

The online registration to participate in the SBrT 2016 event will be available from 01/06 to 18/08. After this period, registration will be available only at the event locale.

If you have any questions concerning registration, please contact us via e-mail sbrt2016-reg@sbrt.org.br.

The values below are for payment for billet and commitment (see additional notes).

Important! For applications in affiliated mode to SBrT is required to discharge the annuity by the Society before completing the registration form at the event.


Complete registration with accommodation
(Lunch, cocktail, Short coursecourse, Coffee-break)

Until 04/07

Until 18/08

Professionals with SBrT or IEEE ComSoc affiliation

R$ 900,00

R$ 1.050,00

Professionals without SBrT or IEEE ComSoc affiliation

R$ 1.100,00

R$ 1.240,00

Students with SBrT or IEEE ComSoc affiliation

R$ 600,00

R$ 650,00

Students without SBrT or IEEE ComSoc affiliation

R$ 700,00

R$ 750,00



Complete registration without accommodation
(Lunch, cocktail, Short course, Coffee-break)

Until 04/07

Until 18/08

Professionals with SBrT or IEEE ComSoc affiliation

R$ 700,00

R$ 850,00

Professionals without SBrT or IEEE ComSoc affiliation

R$ 900,00

R$ 1.040,00

Students with SBrT or IEEE ComSoc affiliation

R$ 400,00

R$ 450,00

Students without SBrT or IEEE ComSoc affiliation

R$ 500,00

R$ 550,00



Economic Registration
(Short courses and Coffee-break)

Until 04/07

Until 18/08

Economic Students with accommodation

R$ 380,00

R$ 400,00

Economic Students without accommodation

R$ 180,00

R$ 200,00

1 (one) day registration

R$ 150,00

R$ 150,00



Extra

Until 18/08

Short course

R$ 100,00

Article Publication

R$ 500,00

Fraternization dinner

R$ 150,00

Opening cocktail

R$ 50,00

Companion

R$ 750,00

Upgrade for single room

R$ 270,00

Upgrade for double room

R$ 195,00

Extra triple room daily rate for 29/08

R$ 60,00

Extra double room daily rate for 29/08

R$ 90,00

Extra single room daily rate for 29/08

R$ 130,00



About the accommodation

The registration with accommodation includes 03 (three) daily rates from August 30 to September 02, 2016, in Barrudada Hotel, with triple apartament, breakfest and lunch, on days 31 August, and September 1 and 2.

For those who want to arrive in Santarém on 29/08, we offer an extra daily rate with cheaper prices in the official hotel event, you only have to choose the aditional of your preference during the registration process.

For changing the room category, please choose one of the extra room upgrades.

The companion value includes opening cocktail, lunch on days 31 of August, 01 and 02 of September; and 03 days accommodation, 31 August, 01 and 02 September, in Barruda Hotel, in double rooms, with a companion already registered in one of the existent modality.



Modality description

Professionals with SBrT affiliation: up to 02 (two) article publication in the proceedings, site and abstract book; 01 (one) Short course; coffee breaks; Opening cocktail; lunch on the 1st of August, 01 and 02 of September; and fraternization dinner. There will be the oportunity of registration, without adicional costs, in a second Short courses depending of the vacancy numbers.

Professionals without SBrT affiliation: up to 02 (two) articles publication in the anals, site, resume book; 01 (one) Short course; coffee breaks; Opening day cocktail; lunch on the 21st August, 01 and 02 of September; and confraternization dinner. There will be the oportunity of registration, without adicional costs, in a second Short course depending of the vacancy numbers.

Students with SBrT affiliation: resume book; 1 (one) Short course; coffee breaks; openning day cocktail; and lunch on the 21st August, 01 and 02 of September.
There will be the oportunity of registration, without adicional costs, in a second Short course depending of the vacancy numbers.
Important! This registration will only give the right of publishing the article of scientific iniciation in the symposium. For the complete articles publication, it will be necessary that at least one of the authors be registered in one of the professionals modalities.

Students without SBrT affiliation: resume book; 1 (one) Short course; coffee breaks; openning day cocktail; and lunch on the 21st August, 01 and 02 of September.
There will be the oportunity of registration, without adicional costs, in a second Short course depending of the vacancy numbers.
Important! This registration will only give the right of publishing the article of scientific iniciation in the symposium. For the complete articles publication, it will be necessary that at least one of the authors be registered in one of the professionals modalities.

Economic student: resume book; 01 (one) Short course; and coffee breaks.
Important! this registration does not give the right of publication in the symposium anals.



Deadlines

Online registration will only be accepted until 18/08/2016. After this day, the registration will only be made in the local of the event, having registration availability.



Payment methods

By the system:
- Bank slip
- Commitment

At the event venue:
- Cash
- Check
- Commitment

The registration payment by commitment can only be made by public institutions.
It is necessary to fill the registration's individual form in the system, selecting the payment option by commitment.
The commitment's invoice copy must be send through our registration system. The registration will only be made after the sending of this document.

Dados para Empenho
Razão Social: Sociedade Brasileira de Telecomunicações
Banco do Brasil
Agência: 1572-5
Conta corrente.: 21507-4
CNPJ: 28.019.941-0001/96
e-mail: sbrt2016-reg@sbrt.org.br



Politics and repayment terms.

Up to 01/08/2016 – 50% refound of payed value of the registration.
After this day, there will be no refound. The refund request must be done by handwriting, containing the necessary bank informations and sent by e-mail for sbrt2016-reg@sbrt.org.br
The refund will only be made after the event.

Call for Papers

The SBrT 2016 theme will be "Telecommunications and Challenges for the Amazon Digital Inclusion and Development". Prospective authors are invited to submit high-quality original technical papers for presentation at the conference and publication in the SBrT 2016 Proceedings considering one or more of the following areas:

Telecommunications:
- Access Networks and Centralized-RAN
- Ad-Hoc and Sensor networks
- Applied electromagnetism
- Cloud Computing
- Coding and Information Theory
- Communication circuit and Devices
- Communications for Smart Grids
- Computer Networks, SDN and NFV
- Cryptography and Security
- Digital TV
- Internet of Things
- Optical Communications and Networks
- Wireless Communications and Networks

Signal Processing:
- Adaptive Filtering
- Artificial Neural Networks
- Biomedical Signal Processing
- Compressed Sensing
- Computer Vision
- Image Processing
- Seismic Signal Processing
- Signal Processing for Big Data
- Signal Processing for Communications
- Signal Processing for Fault Detection
- Signal Processing for Smart Grids
- Speech and Audio Processing
- Video and Multidimensional Processing

Thematic Areas:
- Communications in Forests
- Engineering Education
- Industrial Systems and Prototypes
- Military systems

Papers can be submitted in two categories: Full Papers or Undergraduate Papers. Full papers must be submitted in PDF format and must not exceed 5 pages. Accepted papers will be presented orally or in poster sessions. Undergraduate papers must be submitted in PDF format and should not exceed 2 pages. If accepted, it will be presented in poster sessions.The official language of the conference is Portuguese, but papers can also be submitted and presented in English.

A PDF version of CALL FOR PAPERS is downloaded HERE.

Submissions

Papers must be submitted via EDAS system. Click Here or go to https://edas.info/newPaper.php?c=22134.

The procedure for submission consists of two steps. Initially, register the work providing details such as title, authors and abstract. For the work of registration takes place, all authors must be registered. Later, it makes sending (uploading) the file in PDF format.

Full papers must be submitted in PDF format and must not exceed 5 pages; Undergraduate papers must be submitted in PDF format and should not exceed 2 pages..

Templates can be downloaded below:

In Portuguese

Style File
LaTex Template
PDF Template
DOC Template

In English

Style File
LaTex Template
PDF Template
DOC Template

Posters/Banners Template for the undergraduate papers

PPT Template

Printing of the posters/banners is the responsibility of the authors.

Submitting proposals for short courses

Proposals for short courses should be sent by email to sbrt2016@sbrt.org.br, until 04 April 2016 09 May 2016, in a single PDF file and must not exceed 5 pages. The proposals must contain:

- Title;
- Authors (full name, institution, e-mail, phone number and short bio);
- Proposal Summary;
- Basic bibliography.

Notification of acceptance will be sent until 03 June 2016.

The final version must be sent in PDF format containing following items:

- Slides presentation;
- Text base.

Authors of accepted short courses will have their registration fees covered by the organizing committee (limited to one registration per short course), as well as the accommodation of the 30 August 2016 at the official hotel of the event..

Further information can be obtained with committee members, Prof. Celson Lima and Prof. Francisco Müller, via e-mail sbrt2016@sbrt.org.br.





Important Dates

04 April 2016


20 April 2016


01 May 2016


09 May 2016


Full papers submission
Short courses proposals submission
Undergraduate papers submission

01 June 2016

Registration opening

03 June 2016

Notification of acceptance

20 July 2016

Final version of accepted papers submission

22 July 2016

Financial aid request for students

29 July 2016

Disclosure of the grant of income for students

Travel and Tourism

By Air

Coming by airplane is the most confortable and fast way to come to Santarém. The Wilson da Fonseca International Airport is located 15 km away from the city center and 12 km away from Barrudada Hotel (the event hotel). Regional airlines as well as national airlines as Gol, LATAM and Azul offer direct flights to Santarém departuring from Belém, Manaus, Brasília (the national capital) and Altamira.

Click here for more details

Brasilia–Santarém:

The fastest connection of Santarém with the Midwest, South and Southeast of the country is by Santarém-Brasília flight operated by LATAM company.

LATAM:
(JJ3080) – Direct flight
Departs at 23:10
Arrives at 01:50

Belém-Santarém:

GOL Airlines:
(G3-5363) - Direct flight
Departs at 1:30
Arrives at 2:40

Azul Linhas Aéreas:
(2655) – Direct flight
Departs at 9:10
Arrives at 10:29

(2657) - Direct flight
Departs at 16:33
Arrives at 17:58

Manaus-Santarém:

GOL Linhas Aéreas:
(G3-5363) - Direct flight
Departs at 1:30
Arrives at 2:40

Azul Linhas Aéreas:
(2656) – Direct flight
Departs at 19:15
Arrives at 21:50

Altamira–Santarém:

Map Linhas Aéreas:
(5913) – Direct flight
Departs at 16:03
Arrives at 16:49

Piquiatuba Linhas Aéreas:
(40) – Direct flight
Departs at 06:45
Arrives at 07:45

Other cities like Macapá and Marabá currently don't have direct flights to Santarém.


Waterway

Another way to come to Santarém is by boat. There are several shipping companies that operate in both Belém-Santarém and Manaus-Santarém, making stops in several riverside towns. Large boats generally have three floors: two for bedrooms and one for leisure area. The passenger can purchase passages in 2nd and 1st class in the first and second floors, respectively. These dormitories require that the passengers have their own hammocks. However, the passenger can choose to travel in a private cabin that has beds for up to two people. The travel package usually includes: breakfast, lunch and dinner.

In the most part of the journey the trip is held the riverbank. The passenger has the opportunity to know the daily life and customs of the Amazon riverside towns. The landscapes full of birds, forest and large bodies of water are also attractive. Traveling by Amazon waters is a remarkable experience.

Click here for more details

Manaus–Santarém:

The river trip between Manaus and Santarém lasts about 30 hours. The ships make stops in the cities of Parintins (AM), Juruti (PA) and Óbidos (PA) during the journey.

Empresa de Navegação A.R. Transporte Ltda – ENART:
Phone: (91) 3224-6885
Fax: (91) 3242-0889
Fax: (91) 98885-0889 – WhatsApp
Departure: every thursday, at 18:00

Belém-Santarém:

The river trip between Belém and Santarém lasts about 30 hours. The ships make stops in the cities of Parintins (AM), Juruti (PA) and Óbidos (PA) during the journey. Shipping companies:

Rodrigues Alves Navegação Ltda:
Phone: (91) 3212-2424
Departure: monday, at 18:00 – shipping company address

Empresa de Navegação A.R. Transporte Ltda – ENART:
Phone: (91) 3224-6885
Fax: (91) 3242-0889
Departure: monday, wednesday and friday, at 18:00 – Armazém 10B – CDP
Time of travel: 2 days

Marques Pinto Navegação:
Phones: (91) 3272-3847 / 3272-9355
Departure: tuesday, at 18:00 – shipping company address
Time of travel: 2 days

Macamazon:
Phone: (91) 3222-5604
Departure: monday, wednesday and friday – Gate nº 15 / Armazém 9 – CDP
Return: thursday, friday, saturday and sundays, at 17:00
Time of travel: 2 days


By land

The BR-163 is the main road access to the city of Santarém. However, due to the constant highway maintenance, this form of access is not recommended for participants that are not located in Itaituba, Altamira and Marabá.

Known as the "Tapajós Pearl", Santarém is considered one of the strongest tourist powers of Pará state which will enable the participants of the event contact with countless beauties, mainly natural. The event staff have been working with travel agencies to enable participants to enjoy:

The extensive range of freshwater beaches along the Tapajos and Arapiuns rivers whose main resorts are Alter-do-Chão village, Ponta de pedras and Cajutuba beaches.

Descrição: Resultado de imagem para faixa de praia santarém Descrição: Resultado de imagem para ponta do cururu alter do chao Descrição: Resultado de imagem para por do sol em alter do chão Descrição: Resultado de imagem para cajutuba belterra Descrição: Resultado de imagem para alter do chão Descrição: Resultado de imagem para praia do maguari

Fishing script in Curuá-una and Curuatinga rivers

Descrição: Resultado de imagem para pesca rio curuá una Descrição: Resultado de imagem para pesca rio curuá una Descrição: Resultado de imagem para pesca rio curuá una Descrição: Resultado de imagem para pesca rio curuá una

Tours of the National Forest Tapajós

Descrição: Resultado de imagem para floresta nacional do tapajos Descrição: Resultado de imagem para floresta nacional do tapajos Descrição: Resultado de imagem para floresta nacional do tapajos Descrição: Resultado de imagem para floresta nacional do tapajos Descrição: Resultado de imagem para floresta nacional do tapajos Descrição: Resultado de imagem para floresta nacional do tapajos

Community ecotourism

Descrição: Resultado de imagem para ecoturismo comunitario santarém Descrição: Resultado de imagem para ecoturismo comunitario santarém Descrição: Resultado de imagem para ecoturismo comunitario santarém Descrição: Resultado de imagem para ecoturismo comunitario santarém

And much more...

Descrição: Resultado de imagem para encontro das aguas em santarem Descrição: Resultado de imagem para encontro das aguas em santarem Descrição: Resultado de imagem para encontro das aguas em santarem Descrição: Resultado de imagem para encontro das aguas em santarem Descrição: Resultado de imagem para encontro das aguas em santarem Descrição: Resultado de imagem para encontro das aguas em santarem

Committee

SBrT 2016 is coordinated by the Federal University of Pará (UFPA), the Federal University of Western Pará (UFOPA), the Federal University of South and Southeast of Pará (UNIFESSPA) and the Federal Institute of Education, Science and Technology Pará (IFPA).

General Co-Chairs

João Weyl (UFPA)
Ugo Dias (UnB)
sbrt2016@sbrt.org.br

TPC Co-Chairs

Aldebaro Klautau (UFPA)
Max Costa (UNICAMP)
sbrt2016-tpc@sbrt.org.br

Short Courses Co-Chairs

Celson Lima (UFOPA)
Francisco Müller (UFPA)

IT Co-Chairs

Carlos Natalino (UFPA)
Rennan Maia (UFOPA)
André Moacir (IFPA)

Local Arrangements

Bruno Silva (UFOPA)
Rosinei Oliveira (UFOPA)
Rodrigo Sousa (IFPA)

Finance Co-Chairs

Evaldo Pelaes (UFPA)
Marcos Seruffo (UFPA)

Registrations

Bruno Silva (UFOPA)
sbrt2016-reg@sbrt.org.br

Technical Program Comitee

Adolfo Cartaxo IST-TUL
Adriao Doria Neto UFRN
Agostinho Souza Anatel
Aldebaro Klautau UFPA
Alex Vieira UFJF
Alexandre Bessa UFJF
Alexandre Pohl UTFPR
Alexandre Silva Samsung
Aline Neves UFABC
Altair Santin PUCPR
Anderson Nascimento UNB
Andre Barreto UNB
André de Almeida UFC
Augusto Cerqueira UFJF
Bartolomeu Uchôa-Filho UFSC
Carla Pagliari IME
Carlos Faria da Rocha UFSC
Carmelo Bastos-Filho UPE
Cássio Rego UFMG
Cecilio Pimentel UFPE
Charles Casimiro Cavalcante UFC
Claudio Jung UFRGS
Cristiano Panazio USP
Daniel Chaves UFPE
Daniel Pipa UTFPR
Daniel Silveira UFJF
Daniel Benevides da Costa UFC
Danilo Silva UFSC
Darli Mello UNICAMP
Dayan Guimarães INATEL
Dibio Borges UNB
Divanilson Campelo UFPE
Eduardo da Silva UFRJ
Eduardo Parente Ribeiro UFPR
Emanoel Costa PUC-RIO
Emilio Wille UTFPR
Ernesto Pinto IME
Evaldo Pelaes UFPA
Evandro Salles UFES
Evelio Fernandez UFPR
Fabricio Campos UFJF
Felipe Rudge Barbosa UNICAMP
Fernando Andrade UFJF
Fernando Moreira UFMG
Fernando Pereira IST-TUL
Francisco Fraga UFABC
Francisco M. Assis UFCG
Francisco Müller UFPA
Gervásio Cavalcante UFPA
Glaucio Ramos UFSJ
Gustavo Fraidenraich UNICAMP
Helio Waldman UFABC
Hugo Enrique Hernandez Figueroa UNICAMP
Ildefonso Bianchi ITA
Jacklyn Reis CPqD
Jacob Scharcanski UFRGS
Jaime Portugheis UNICAMP
Joao Mota UFC
João Romano UNICAMP
João Weyl UFPA

Joceli Mayer UFSC
Jose Bergmann PUC-Rio
José Apolinário Jr. IME
José de Rezende UFRJ
José Cândido Santos Filho UNICAMP
Jose Carlos Moreira Bermudez UFSC
Jose Mauro Fortes PUC-Rio
Jugurta Montalvao UFSE
Julio Cesar Oliveira BrPhotonics
Juraci Galdino IME
Lisandro Granville UFRGS
Luciano Mendes Inatel
Luciano Silva UFPR
Marcello Campos UFRJ
Marcelo Alencar UFCG
Marcelo Bruno ITA
Marcelo Carvalho UNB
Marcelo Pellenz PUCPR
Marcelo Pinho ITA
Marcio Costa UFSC
Marcio Eisencraft USP
Marco Spohn UFFS
Marcos Heckler UNIPAMPA
Maria Miranda USP
Maria Thereza Giraldi IME
Mauro Fonseca UTFPR
Max Costa UNICAMP
Michel Daoud Yacoub UNICAMP
Miguel Ramírez USP
Moises Ribeiro UFJF
Murilo Loiola UFABC
Murilo Romero USP
Olga Bellon UFPR
Paulo Cardieri UNICAMP
Paulo Cortez UFC
Rafael de Sousa Junior UNB
Raimundo Sampaio-Neto PUC-RIO
Rausley de Souza INATEL
Reginaldo Palazzo Jr UNICAMP
Renato de Moraes UFPE
Renato Machado UFSM
Ricardo Campello de Souza UFPE
Ricardo Suyama UFABC
Richard Demo Souza UTFPR
Rodolfo Oliveira UNL
Rodrigo Capobianco Guido UNESP
Rodrigo de Lamare PUC-RIO
Rosângela Coelho IME
Rui Seara UFSC
Sergio Netto UFRJ
Sueli Costa UNICAMP
Taufik Abrão UEL
Thiago Coelho UFJF
Ugo Dias UnB
Vicente de Sousa Jr. UFRN
Vitor Nascimento USP
Wallace Martins UFRJ
Waslon Lopes UFPB
Weiler Finamore UFJF









Institutional support

Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico       Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior       Fundação Amazônia de Amparo a Estudos e Pesquisas do Pará       IEEE Communications Society





Organization

Universidade Federal do Pará            Universidade Federal do Oeste do Pará            Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará            Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Pará




Laboratório de Eletromagnetismo Aplicado            Laboratório de Processamento de Sinais            Laboratório de Sensores e Sistemas Embarcados

Promotion

Sociedade Brasileira de Telecomunicações




Contact

General Co-Chairs: sbrt2016@sbrt.org.br

TPC Co-Chairs: sbrt2016-tpc@sbrt.org.br

Registrations: sbrt2016-reg@sbrt.org.br